0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Wypowiedz się na Forum!
Najnowsze posty na Forum:
TANIEC WAMPIRÓWtraksmetal (odpowiedzi w wątku: 670)
Stwórzmy wspólnie teatr muzycznyAnusia-144 (odpowiedzi w wątku: 1)
Adam et Eve, La seconde chanceJustine (odpowiedzi w wątku: 7)
 

MUSICAL.PL to autorski serwis poświęcony musicalowi scenicznemu i filmowemu. Na jego łamach zgromadzona jest podstawowa wiedza o tym gatunku sztuki i wiadomości o poszczególnych tytułach.

Wortal ma charakter niekomercyjny. Wszelkie osoby i instytucje pragnące wzbogacić go o własne materiały, proszone są o kontakt.

Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy na Forum.

MUSICAL.PL > Musicale > S > Szare kwiaty
O sztuce
Streszczenie

 

Muzyka: Hadrian Filip Tabęcki

Libretto: Roman Kołakowski

Prapremiera światowa / polska: 13 stycznia 2006, Teatr Syrena (Warszawa)

 

Autorzy określili Szare kwiaty mianem tango operity. Inspiracją do jej powstania była legendarna tango operita Astora Piazzolli z muzyką Horacio Ferrera – Maria de Buenos Aires. Roman Kołakowski tak wspomina genezę pomysłu Szarych kwiatów: „Zaprosiłem ten spektakl [Marię de Buenos Aires – przyp. M.L.] na 20. Przegląd Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Tytułową partię śpiewała cudowna Julia Zenko. Sam Ferrer kreował postać narratora, olśniewająco melorecytując śpiewnym, nieco emfatycznym głosem, kolejne frazy swojego poematu o dziewczynie, która wchodziła w mroczne dzielnice legendarnego miasta tanga. Jak urzeczony wsłuchiwałem się w tę opowieść zanurzając się w niezwykłą jedność, jaką w tym spektaklu tworzyła muzyka i wiersz, śpiew i obraz. [...] Chciałem dokonać przekładu Marii de Buenos Aires na język polski. Poeta zgodził się z radością na wydrukowanie tłumaczenia, ale nie chciał wyrazić zgody na zaśpiewanie poematu po polsku”. Horacio Ferrer stwierdził, że niemożliwe jest wystawienie jego tango operity w innym języku niż oryginalny, gdyż „ważne są nie tylko znaczenia i rytmy, obrazy i postaci, ale nawet brzmienia, drżenia i szelesty oryginalnego języka surrealistycznych przedmieść Buenos”. Poradził jednak Romanowi Kołakowskiemu, by pokusić się o napisanie polskiej tango operity. Tak też Kołakowski uczynił; efektem jego pracy są Szare kwiaty.

Hiszpańska nazwa „tango operita” oznacza „małą operę tanga”. Jest to gatunek pokrewny musicalowi, ale – w odróżnieniu od eklektycznego musicalu – wykorzystuje przede wszystkim stylistykę tanga (zarówno w tańcu, jak i w pieśni).

oprac. na podstawie materiałów prasowych
udostępnionych przez Teatr Syrena w Warszawie

 
powrót do góry strony
 
castingipremierynowości wydawniczewydarzeniahistoria musicalumusicaleteatryforumredakcjamapa serwisu
Copyright © 2002–2016 MUSICAL.PL, Małgorzata Lipska